Nominované obaly 2022

  • Vše
  • 2022
  • Hlasování
  • IPUR - Obalová výzva
  • Klamavý obal
  • Nadměrný obal
  • Nerecyklovatelný obal
  • Nesmyslný obal
Mamba_2
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Mamba Paradise

Číst více
Brumik_2
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Brumík Multipack 10 ks

Číst více
Emco_mysli_ovesne-susenky2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Emco mysli na zdraví ovesné sušenky 60g

Číst více
AvenaTec_lepidlo_2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

AvenaTec Univerzální lepidlo

Číst více
Brokolice_1-min-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Brokolice

Číst více
Gresik_divoka-visen2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Divoká višeň ovocný aromatizovaný čaj

Číst více
Lanza-tekuty-cistic-pracky2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Lanza tekutý čistič pračky

Číst více
Kmotr_salam2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Svatomartinský salám

Číst více
Tezeo-tablety_2
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Tezeo HCT 80 mg/ 25 mg

Číst více
Lentilky_2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Lentilky 150g

Číst více
Jalinek-mimi_2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Jelínek mimi prací prášek na dětské prádlo

Číst více
BRAMKO_Jozko-Mrkvicka-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

BRAMKO Jožko Mrkvička karotka sladká

Číst více
Finish-dishwasher-cleaner_1-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Finish Dishwasher Cleaner

Číst více
Cheddar_3-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Dublin Dairy Irish cheddar red plátky

Číst více
Linex-baby-kapky_2
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Linex baby kapky

Číst více
Bruschetti_2-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Bruschette chips

Číst více
bourjois-velvet-the-pencil-rtenka-v-tuzce_2
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Bourjois Velvet the Pencil rtěnka

Číst více
Kreon_2-min-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Kreon 10000

Číst více
Vodnanske-kure1-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Kuřecí stehenní řízky 600g

Číst více
GS-Betakaroten2
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

GS Betakaroten s měsíčkem 90 + 45 kapslí

Číst více
Kittfort-stromovy-balzam1
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Kittfort stromový balzám 180g

Číst více
darkove-baleni
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Vita Care Beta Karoten – zvýhodněné akční dvojbalení

Číst více
Somat_tablety-do-mycky-1-scaled
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Somat Classic tablety do myčky

Číst více
Jar-Platinum-plus-All-in-One
2022IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Jar Platinum Plus All in One

Číst více

Anticenu pořádájí Zerowasters
s podporou Hl. m. Prahy.

Kontakty

Ivo Kropáček
Vystudoval odpadové hospodářství na Vysokém učení technickém v Brně. Několik let pracoval v brněnské a pak olomoucké místní pobočce Hnutí DUHA. Nyní má na starost prosazování lepších recyklačních služeb pro domy a byty, legislativy podporující prevenci odpadu a zero waste certifikaci firem, měst a obcí. Napsal několik publikací, počínaje odbornými studiemi přes manuály pro radnice až po vzdělávací brožurky pro děti. Pokud potřebujete vědět, jak funguje podpora vratných lahví ve Švédsku nebo sběr tříděného odpadu v Curychu, narazili jste na toho pravého. Je členem Rady odpadového hospodářství – poradní instituce Ministerstva životního prostředí, Monitorovacího výboru OPŽP, Komise pro životní prostředí Rady Olomouckého kraje a zastupitelem podhorské obce na Olomoucku.

Jan Kulhánek
Jan Kulhánek se v rámci doktorského studia na Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie VŠCHT Praha věnuje ekodesignu – systematickému procesu, který pomáhá předcházet environmentálním dopadům produktů již ve fázi návrhu, dále pak zapojováním metody LCA (posuzování životního cyklu) do návrhu. Je součástí Centra environmentálního výzkumu, které se zabývá odpadovým a oběhovým hospodářstvím a environmentální bezpečností. V minulosti vystudoval průmyslový a produktový design na ČVUT Praha a nyní působí jako designér na volné noze. Za svou designovou tvorbu dostal ocenění jako jsou Best in design, Graduation projects a Czech design award.

Michaela Thomas
Jinak než marketingově firmy komunikovat nemůžou. To nejde. Nebo ne? Míša Thomas je majitelka etického design packagingového studia Butterflies and Hurricanes a členka iniciativy No Greenwashing. Na prvním místě se, ale cítí být obyvatelkou planety Země, člověkem a ženou. Tyto její role formují vše, co v životě dělá. Součástí jejího arsenálu pro velké systémové změny je design a myšlenkový směr matering, kterým její designerské studio žije od roku 2019. Mattering firmám pomáhá stát se tím, čím skutečně jsou. Namísto tabulek, grafů a analýz používá jemnohmotné a niterné procesy. V nich zrcadlí a odlupuje nepotřebné slupky, čímž vzniká prostor pro vyprávění Nového příběhu.

Co nám vadí na nesmyslných obalech?
Tyhle obaly jsou nesmyslné především proto, že jsou úplně zbytečné. Chrání většinou to, co už samo o sobě nějakou slupku má. Velmi často jde třeba o balené ovoce nebo zeleninu, kterou si doma můžeme opláchnout a žádný další obal nepotřebuje. Banán na plastovém tácku, ředkvičky s odstraněnou natí a v igelitovém pytlíku, sušenky zabalené v obalu, pak ještě v plastovém boxíku a ještě v papírové krabici…však to sami znáte.

Co nám vadí na klamavých obalech?
Jednoduše to, že marketingové praktiky, které používají jejich výrobci slouží k oklamání nebo přinejmenším k nepravdivé představě o produktech, které nám nabízejí. Myslíte si, že babiččinu mouku opravdu vyrobila babička? Že zelené nápisy a různé vymyšlené eko značky jsou skutečnou zárukou toho, že je něco ekologicky a udržitelně vyrobeno? Nebo si myslíte, že papírová taška je ekologická i když ji použijeme jen jednou?

Co nám vadí na tom, že se obal nedá recyklovat?
Pokud se obal skládá z více materiálů, které od sebe nejdou oddělit, je to kompozitní obal a jeho největším problémem je to, že se nedá recyklovat a patří tedy do směsného odpadu. Takové obaly jsou označené identifikačním kódem C. Za lomítkem bývá uveden materiál, který nejvíce v obalu převažuje. Další podle čeho poznáte, že obal není recyklovatelný, je to, že na něm není uveden recyklační trojúhelník a to ani v jedné variantě – tedy s obrysovými nebo plnými šipkami. Jediné co možná uvidíte je panáček, který hází obal do koše. Ten ale neříká nic jiného, než to, kam prázdný obal patří.

Co nám vadí na nadměrných obalech?
Především to, že si domů nosíme mnohdy více vzduchu než produktu, který jsme chtěli koupit. Zákon o obalech výrobcům sice ukládá, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, v praxi se ale mnohdy setkáváme s opakem. Výrobci zákon porušují. Nadměrné obaly zbytečně zatěžují životní prostředí, a navíc, pokud použijeme velký obal jednorázově, stane se záhy i velkým odpadem.