Nominované obaly

  • Vše
  • Hlasování
  • IPUR - Obalová výzva
  • Klamavý obal
  • Nadměrný obal
  • Nerecyklovatelný obal
  • Nesmyslný obal
Virgilio-Grana-Padano_Penny2-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Virgilio Grana Padano

Číst více
woolite-45PD_1-scaled-1-e1633966489521
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Woolite 45 dávek

Číst více
Kostelecke-salamky5-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

SNAQ Salámky klasik

Číst více
Countrylife_mango_1-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Mango plátky sušené 80 g BIO COUNTRY LIFE

Číst více
20210704_140235-min-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Albert perníčky lahodné

Číst více
Ariel-Color-48-davek_1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Ariel Color 48 PD

Číst více
Penny_Ostravska-klobasa2-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Ostravská klobása Penny Řezníkův talíř

Číst více
Covid-Test4-scaled-e1626032018986
HlasováníNadměrný obal

SARS-CoV-2 Ag Rapid Test

Číst více
20210703_123927-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Nature’s promise mandle

Číst více
7Days-Mini-Croissants3-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

7 Days Mini Croissants

Číst více
Eat-Real-Quinoa-chips4-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Eat Real Quinoa chips 30g

Číst více
Marlenka_4-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Medové kuličky MARLENKA

Číst více
Albert-mrkev2-scaled-1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Albert mrkev v plastu z dovozu

Číst více
Mokate_Pernikar1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

tradiční medový Perník jahůdka

Číst více
Vodnanska-kachna_krky2
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Kachní krky

Číst více
herlitz_maped_tuhy-do-kruzitka-scaled
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Tuhy do kružítka

Číst více
Vitana_ryze_3-scaled
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Parboiled rýže ve varných sáčcích

Číst více
Chocen_pomazankove-maslo1
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Choceňské tradiční pomazánkové (máslo)

Číst více
Centropen_fixy_2-scaled
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Centropen fixy

Číst více
Berentzen-party-kyblik1-scaled
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Berenzten Party Becher

Číst více
Esicka_7
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Esíčka se skořicí

Číst více
persil-kolaz
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Persil Family Pack (5,85 kg, 90 pracích dávek )

Číst více
Esmara_podprsenky3-scaled
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Esmara podprsenka Multipack

Číst více
Woolite_3-scaled
IPUR - Obalová výzvaNadměrný obal

Woolite Mix Colors 3,6 l

Číst více

Anticenu pořádájí Zerowasters
s podporou Hl. m. Prahy.

Kontakty

Ivo Kropáček
Vystudoval odpadové hospodářství na Vysokém učení technickém v Brně. Několik let pracoval v brněnské a pak olomoucké místní pobočce Hnutí DUHA. Nyní má na starost prosazování lepších recyklačních služeb pro domy a byty, legislativy podporující prevenci odpadu a zero waste certifikaci firem, měst a obcí. Napsal několik publikací, počínaje odbornými studiemi přes manuály pro radnice až po vzdělávací brožurky pro děti. Pokud potřebujete vědět, jak funguje podpora vratných lahví ve Švédsku nebo sběr tříděného odpadu v Curychu, narazili jste na toho pravého. Je členem Rady odpadového hospodářství – poradní instituce Ministerstva životního prostředí, Monitorovacího výboru OPŽP, Komise pro životní prostředí Rady Olomouckého kraje a zastupitelem podhorské obce na Olomoucku.

Vladimír Kočí
Vladimír Kočí se ve své odborné činnosti věnuje posuzování životního cyklu LCA, obecně problematice produktové ekologie a udržitelnosti. Kromě VŠCHT Praha přednáší problematiku Produktové ekologie na Fakultě architektury ČVUT Praha, na Přírodovědecké fakultě UK a na Vysoké škole umělecko-průmyslové. Vypracoval několik desítek studií LCA pro komerční i nekomerční subjekty. V letech 2014-2022 zastával funkci děkana Fakulty technologie ochrany prostředí VŠCHT Praha. V současné době působí jako vedoucí Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie. Je řešitelem několika výzkumných projektů zaměřených na LCA. Působí jako nezávislý posuzovatel studií LCA a EPD pro The International EPD System®.

Michaela Thomas
Jinak než marketingově firmy komunikovat nemůžou. To nejde. Nebo ne? Míša Thomas je majitelka etického design packagingového studia Butterflies and Hurricanes a členka iniciativy No Greenwashing. Na prvním místě se, ale cítí být obyvatelkou planety Země, člověkem a ženou. Tyto její role formují vše, co v životě dělá. Součástí jejího arsenálu pro velké systémové změny je design a myšlenkový směr matering, kterým její designerské studio žije od roku 2019. Mattering firmám pomáhá stát se tím, čím skutečně jsou. Namísto tabulek, grafů a analýz používá jemnohmotné a niterné procesy. V nich zrcadlí a odlupuje nepotřebné slupky, čímž vzniká prostor pro vyprávění Nového příběhu.

Co nám vadí na nesmyslných obalech?
Tyhle obaly jsou nesmyslné především proto, že jsou úplně zbytečné. Chrání většinou to, co už samo o sobě nějakou slupku má. Velmi často jde třeba o balené ovoce nebo zeleninu, kterou si doma můžeme opláchnout a žádný další obal nepotřebuje. Banán na plastovém tácku, ředkvičky s odstraněnou natí a v igelitovém pytlíku, sušenky zabalené v obalu, pak ještě v plastovém boxíku a ještě v papírové krabici…však to sami znáte.

Co nám vadí na klamavých obalech?
Jednoduše to, že marketingové praktiky, které používají jejich výrobci slouží k oklamání nebo přinejmenším k nepravdivé představě o produktech, které nám nabízejí. Myslíte si, že babiččinu mouku opravdu vyrobila babička? Že zelené nápisy a různé vymyšlené eko značky jsou skutečnou zárukou toho, že je něco ekologicky a udržitelně vyrobeno? Nebo si myslíte, že papírová taška je ekologická i když ji použijeme jen jednou?

Co nám vadí na tom, že se obal nedá recyklovat?
Pokud se obal skládá z více materiálů, které od sebe nejdou oddělit, je to kompozitní obal a jeho největším problémem je to, že se nedá recyklovat a patří tedy do směsného odpadu. Takové obaly jsou označené identifikačním kódem C. Za lomítkem bývá uveden materiál, který nejvíce v obalu převažuje. Další podle čeho poznáte, že obal není recyklovatelný, je to, že na něm není uveden recyklační trojúhelník a to ani v jedné variantě – tedy s obrysovými nebo plnými šipkami. Jediné co možná uvidíte je panáček, který hází obal do koše. Ten ale neříká nic jiného, než to, kam prázdný obal patří.

Co nám vadí na nadměrných obalech?
Především to, že si domů nosíme mnohdy více vzduchu než produktu, který jsme chtěli koupit. Zákon o obalech výrobcům sice ukládá, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, v praxi se ale mnohdy setkáváme s opakem. Výrobci zákon porušují. Nadměrné obaly zbytečně zatěžují životní prostředí, a navíc, pokud použijeme velký obal jednorázově, stane se záhy i velkým odpadem.